لوگو دکتر نسرین راستا

انحراف بینی

انحراف تیغه بینی یکی از مشکلات این ناحیه صورت است که افراد زیادی به آن مبتلا می شوند اما در تمامی موارد ، نیاز به عمل انحراف بینی نیست. اغلب اوقات کجی بینی از ظاهر آن مشخص نمی گردد و تنها علائمی مانند گرفتگی ، سر درد و سینوزیت دارد.

تیغه وسط بینی استخوان و غضروفی است که حفره بینی را به دو نیم تقسیم کرده. هنگامی که این تیغه کج می شود، اصطلاحا فرد دچار انحراف بینی شده و موجب بروز اختلال در تنفس فرد خواهد شد.

در واقع این مشکل ، در اثر آسیب به غضروف تیغه میانی بینی که در داخل حفره آن قرار دارد ، بروز می کند و می تواند موجب گرفتگی یک یا دو کانال بینی شود. مشکلاتی که کجی تیغه بینی با خود به همراه دارد ، گاهی به قدری زیاد است که می تواند زندگی روزمره فرد را مختل کند.

انتخاب بهترین جراح بینی از اولین و مهمترین اقدامات قبل از جراحی بینی می باشد، چرا که در نتیجه نهایی تاثیر مستقیم دارد و احتمال بروز عوارض احتمالی را کاهش می دهد.

علل بروز انحراف بینی

انحراف بیني می تواند بر اثر عوامل وراثتی یا ضربه دیدن بینی پدید آید. این عارضه معمولا با افزایش سن حادتر خواهد شد.

شایع ترین دلایلی که منجر به کجی تیغه بینی می شوند عبارتند از :

عوامل ژنتیکی

انحراف تیغه بینی که ریشه در وراثت و ژنتیک افراد داشته باشد ، ممکن است در دوران جنینی یا نوزادی به دلیل رشد نامتقارن بینی ایجاد شود. لازم است بگوییم که با افزایش سن ، کجی تیغه بینی فرد بیشتر خود را نشان می دهد.

وارد شدن ضربه شدید به بینی

یکی از دلایل رایج که منجر به انحراف بینی می شود ، وارد شدن ضربه شدید به بینی است. بینی فرد در دوران کودکی و سنین پایین از انعطاف بالایی برخوردار است. بنابراین ضربه ای که در سنین پایین به بینی فرد وارد شود ، با افزایش سن می تواند عوارض شدیدتری را در پی داشته باشد.

شکستگی استخوانی بینی

با توجه به این که غضروف و استخوان در ناحیه بینی به یکدیگر متصل هستند ، شکستگی استخوان بینی می تواند موجب بروز انحراف تیغه بینی در فرد شود.

همان طور که گفتیم معمولا انحراف تیغه بینی از طریق ظاهر ، قابل تشخیص نیست ؛ اما افرادی که بینی آن ها کج شده ، از مشکلاتی مانند موارد زیر رنج می برند که لازم است در زمان مناسب با مراجعه به پزشک ، نسبت به درمان خود اقدام نمایند.

• گرفتگی یک یا دو طرف بینی

• ایجاد ترشحات خلطی در پشت گلو
  • صدای خرخر به هنگام نفس کشیدن

بیشتر بخوانید : جراحی بینی خانم

هدف از جراحی انحراف تیغه بینی چیست؟

با توجه به این که انحراف تیغه بینی موجب گرفتگی راه تنفسی بیمار می شود ، می تواند مشکلات جدی برای او به ارمغان آورد. در چنین شرایطی ، اگر امکان درمان فرد از راه های دیگر وجود نداشته باشد ، به تشخیص بهترین جراح بینی ، باید برای جراحی آماده گردد.

در واقع هدف از جراحی کجی تیغه بینی ، باز کردن راه های هوایی بینی است که دچار انسداد شده اند.

درمان انحراف تیغه بینی

انحراف بینی تنها توسط پزشک قابل تشخیص می باشد. برای کاهش عوارض ناشی از انحراف بیماری دارو هایی چون آنتی هیستامین و اسپری های ضد آلرژی تجویز خواهد شد، اما تنها راه درمان این بیماری، انحراف بینی می باشد.

توصیه می شود جراحی بینی با هدف درمان انحراف بینی ، پس از سن 18 سالگی که غضروف و ساختار بینی به طور کامل رشد کرده انجام شود.

نحوه جراحی انحراف بینی

در عمل جراحی انحراف تیغه بینی با عنوان سیتوپلاستی ، یک برش کوچک در تیغه بینی بیمار ایجاد می شود و اصلاحات لازم بر روی غضروف و یا استخوان آن انجام می گردد. در این شیوه جراحی از زخم و جراحت بر روی بینی بیمار خبری نیست. بنابراین نیاز به چسب بینی نیز نمی باشد.

عمل انحراف تیغه بینی می تواند همراه با زیبایی باشد که در این صورت با عنوان سیتورینوپلاستی شناخته می شود.

در سیتوپلاستی معمولا کبودی و تورم زیادی در بیمار مشاهده نمی گردد اما در سیتورینوپلاستی که با زیبایی همراه است ، امکان بروز این عوارض تا چندین روز پس از جراحی وجود دارد.

بهترین زمان درمان انحراف بینی از طریق جراحی

انحراف بینی در مواقع حاد بهتر است هر چه سریع تر درمان شود. از طرفی بهترین زمان برای جراحی انحراف بینی ، زمانی است که بینی به طور کامل رشد کرده باشد. در دختران ، سن مناسب برای جراحی انحراف بینی 15 تا 16 سالگی است اما برای پسران کمی بیشتر است ؛ زیرا روند رشد آن ها آهسته تر پایان می پذیرد.

عوارض جراحی انحراف تیغه بینی

اغلب جراحی انحراف بیني دارای عوارض خاصی نمی باشد و بعد از جراحی تنفس بیمار اصلاح خواهد شد. اما گاهی ممکن است به دلیل کم تجربگی جراح بینی ، تیغه بینی به خوبی اصلاح نشود و مشکلاتی از قبیل عفونت و خونریزی برای بیمار ایجاد خواهد شد. بنابراین در انتخاب بهترین جراح پلاستیک بینی خود دقت نمایید.

اگر انحراف بینی را جراحی نکنم چه می شود؟

برخی از بیماران به علت ترسی که از جراحی دارند ، ترجیح می دهند با مصرف داروهای مختلف ، این مشکل را تحمل کنند. اما لازم است بدانید که در موارد حاد ، هر چه بیشتر جراحی انحراف بینی به تعویق بیفتد ، علائم و مشکلات این عارضه نیز شدیدتر می شوند.

انحراف تیغه بینی در حالت های خفیف ممکن است با دارو و اسپری های تجویز شده توسط متخصص گوش و حلق و بینی خوب ، بهبود یابد اما درمان قطعی ندارد. می توان گفت جراحی انحراف بینی تنها راه درمانی است که وجود دارد.

آیا جراحی انحراف تیغه بینی بازگشت پذیر است؟

اغلب افرادی که قصد جراحی زیبایی بینی خود را دارند ، نگران بازگشت بینی به حالت اولیه و تجربه همان مشکلات تلخ گذشته هستند. گاهی مشاهده می شود که نتیجه جراحی بیمار به حالت اولیه خود باز می گردد اما در همه بیماران خیر.

مهم ترین عاملی که می تواند در برگشت پذیر بودن نتیجه جراحی انحراف بینی موثر باشد ، رعایت نکات و مراقبت های لازم پس از عمل بینی می باشد که ممکن است تا 6 هفته به طول بی انجامد.

هزینه جراحی انحراف بینی

هزینه جراحی انحراف بینی به فاکتور های متفاوتی بستگی دارد. همچنین چنانچه علاوه بر انحراف بیني قصد جراحی زیبایی بینی را نیز دارید هزینه جراحی افزایش میابد.

کلام پایانی

برخی از افراد بر این باورند که انحراف بینی با کجی بینی یکسان است در حالی که اینطور نیست. انحراف بینی معمولا در ظاهر نشان داده نمی شود و جراحی آن می تواند در زیبایی بینی تغییری ایجاد نکند ؛ اما کجی بینی در ظاهر امر کاملا مشهود است و جراحی که برای آن انجام می شود به منظور زیبایی است. چنانچه هر یک از علائم انحراف تیغه بینی را در خود احساس می کنید ، توصیه می کنیم به  مراجعه نمایید تا به تشخیص او اقدامات لازم برای جراحی را انجام دهید.​