09 Jan

سپتوپلاستی

سپتوپلاستی با هدف اصلاح سپتوم منحرف شده انجام می شود. با انجام سپتوپلاستی با صاف شدن سپتوم بینی ، جریان هوا بهتر از بینی عبور خواهد کرد.

به دیواره استخوانی و غضروفی بینی که ساختمان بینی را به دو سوراخ تقسیم کرده ، سپتوم می گویند. زمانی که سپتوم بینی منحرف گردد، سپتوم بینی از سمتی به سمت دیگر حرکت می کند.

انحراف سپتوم ممکن است بر اثر عوامل مادرزادی باشد اما گاهی به دلیل برخورد ضربه ایجاد خواهد شد. در اغلب افرادی که مبتلا به انحراف سپتوم هستند ، یکی از راه های عبور هوا در بینی شان کوچکتر از دیگری می باشد که این امر موجب بروز اختلال تنفسی خواهد شد. از دیگر علائم ابتلا به انحراف سپتوم می توان به خون دماغ شدن مکرر و درد صورت اشاره نمود.

لازم به ذکر می باشد تنها راه درمان برای انحراف سپتوم ، جراحی می باشد.

سپتوپلاستی

نحوه انجام عمل سپتوپلاستی

جراحی سپتوپلاستی به صورت بیهوشی موضعی یا عمومی صورت می گیرد، البته انتخاب نوع بیهوشی بسته به شرایط هر بیمار به عهده جراح می باشد.

در یک جراحی معمولی جراح یک برش در یک طرف بینی شما ایجاد خواهد کرد تا به سپتوم بینی دسترسی پیدا کند سپس غشای مخاطی که پوششی برای محافظت از سپتوم است را بالا برده و پس از آن سپتوم منحرف شده به جایگاه درست خود هدایت می شود . هر مانعی مانند استخوان یا غضروف اضافی حذف خواهند شد. آخرین مرحله برگرداندن لایه ی مخاطی به محل اولیه خود است .

ممکن است برای نگه داشتن غشای مخاطی و سپتوم در محل خود نیاز به بخیه باشد.

دوران بهبود پس از سپتوپلاستی

سپتوپلاستی معمولا به عنوان یک عمل سرپایی انجام می شود به این معنی است که شما می توانید در همان روز جراحی بینی پس از اینکه اثرات بی حسی از بین رفت به خانه برگردید مگر اینکه مشکلاتی ایجاد شود. بینی شما ورم کرده و دردناک خواهد بود و با یک پنبه برای کنترل خون ریزی بسته شده است . باندپیچی دو سه روز پس از جراحی باز خواهد شد . جراح شما اگر نیاز باشد برای شما داروهای ضد درد تجویز خواهد کرد.

• جراحتان احتمالا از شما می خواهد که از مصرف آسپرین ، ایبوپروفن و دیگر داروهایی که خون را رقیق می کند خود داری کنید . این کار برای کاهش ریسک مشکلات خون ریزی بعد از جراحی انجام می شود
  • شما همچنین باید فعالیت های فیزیکی خود را برای چندین هفته پس از جراحی محدود کنید تا ورم بینی به حداقل برسد و سرعت بهبود بالا رود . این فعالیت ها شامل دویدن ،بالا بردن وزنه و ورزش های ارتباطی خواهد شد . این فعالیت ها فشار خون شما را افزایش خواهد داد و منجر به خون ریزی سنگین خواهد شد .
  • سر خود را در شب بالا نگه دارید تا ورم فروکش کند
  • حداقل برای مدت سه روز پس از جراحی فین نکنید
  • لباس هایی بپوشید که دکمه داشته باشد تا مجبور نباشید برای پوشیدن آن کل لباس را از روی سر خود رد کنید .

دکتر راستا
دکتر نسرین راستا - دارای بورد تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن - جراحی پلاستیک بینی و صورت

نوزده + 7 =

تماس