بوی بد بینی بعد از جراحی

احساس بوی بد بینی بعد از جراحی به چه علت است؟

بوی بد دهان بعد از عمل معمولاً به دلیل عفونت بعد از عمل معمولاً در دو هفته اول تا یک ماه بعد از جراحی بینی می تواند مانند عمل بینی استخوانی وجود داشته باشد. بوی بد دهان نیز می تواند هم برای خودتان و هم برای اطرافیانتان آزاردهنده است.

بوی بد دهان بعد از جراحی نشانه مشکل خاصی نبوده و جای نگرانی نیست. بوی بد به دلیل وجود لخته های خون باقی مانده از عمل، ترشحات طبیعی بینی، نخ بخیه که بعد از جراحی بینی گذاشته می شود و مواردی از این دست که به مرور زمان برطرف می شوند. با این حال، اگر بوی بد دهان شما را آزار می دهد، می توانید بینی خود را با کمک جراح پلاستیک ضدعفونی یا شستشو دهید.

جراحی بینی استخوانی

علت بوی بد هرچه که باشد، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت. اولین قدم این است که برای معاینه به جراح پلاستیک خود مراجعه کنید تا علت این بوی بد پس از جراحی بینی مشخص شود. تا زمانی که علت آن مشخص نشود بوی بد دهان را نمی توان از بین برد. دوم، بسیاری از عفونت های ساده را می توان با آنتی بیوتیک ها و همچنین با شستشوی بینی با محلول سالین درمان کرد. در نهایت توصیه می شود در خصوص بوی بد بعد از عمل کمی صبور باشید. در بسیاری از موارد این بو به مرور زمان از بین می رود.

چرا بینی من بعد از جراحی بینی بوی بدی می دهد؟

زمانی که بیش از 1 هفته بینی شما بوی بدی داشت و هیچ دلیلی برای احساس این بوی بد وجود ندارد باید به پزشک مراجعه کنید. این امر به این دلیل است که که ممکن است عفونت سینوسی، پولیپ بینی یا بیماری دیگری داشته باشید.

احساس بوی بد داخل بینی در دو هفته اول یا ماه اول بعد از جراحی بینی معمولاً به دلیل ترشحات و لخته های باقی مانده از جراحی است و با شستشوی داخل بینی با سرم قابل اصلاح است.

اگر بوی بد بینی بیش از 3 ماه باقی بماند، می توان دلایل دیگری را در نظر گرفت. دلیل اصلی بوی بد بعد از جراحی بینی، بخیه های غیر جذبی باقی مانده در داخل بینی است که باعث ایجاد مسیر بسیار ظریفی در داخل فضای حفره بینی و فضای زیر پوستی برای ورود میکروب ها می شود و باعث عفونت های میکروسکوپی کوچک و بوی بد می شود.

این عفونت های کوچک مشکلات دیگری جز این بوی بد ایجاد نمی کند. درمان این مشکل، شستن مکرر داخل بینی با سرم و استفاده دوره ای از آنتی بیوتیک ها تحت نظر پزشک است. با گذشت زمان و با کمک سیستم دفاعی طبیعی بدن این مشکل به صورت خودکار برطرف می شود. از دیگر دلایل نادر بوی بد داخل بینی پس از جراحی بینی، باقیمانده چیز خارجی مانند تامپون یا آتل در داخل بینی است. بنابراین به بیماران توصیه می شود که توسط جراح خود معاینه شوند. همچنین دلایل بسیار نادری مانند عفونت ناشی از نفوذ مخاط بینی در زیر پوست بینی، عفونت سینوسی پس از جراحی یا عفونت ساختار داخلی بینی وجود دارد. تمام مشکلات ذکر شده در بالا قابل درمان است و جای نگرانی وجود ندارد.

چرا احساس بوی بدی در بینی دارم؟

فانتوسمی* می تواند پس از عفونت تنفسی یا آسیب سر ایجاد شود. شرایطی مانند بیماری پارکینسون، تومورهای مغزی یا سینوس های ملتهب نیز ممکن است باعث ایجاد بوی بد در بینی شما شود. درمان علت زمینه ای فانتوسمی ممکن است به از بین بردن احساس بوی بد کمک کند.

* فانتوسمی یا توهم بویایی به معنای استشمام بویی است که در واقع وجود ندارد. این اتفاق ممکن است در یک سوراخ بینی یا هر دو رخ دهد. فانتوسمی با بوی نامطبوع که کاکوسمیا نامیده می‌شود، بیشتر دیده می‌شود. اغلب به عنوان بوییدن چیزی که سوخته، کثیف، خراب یا فاسد شده‌است توصیف می‌شود. تجربه بوهای فانتوسمی از دتی تا مدت دیگر طبیعی است و معمولاً خود به خود از بین می‌رود. هنگامی که به نظر می‌رسد توهمات از این نوع از بین نمی‌روند یا زمانی که دوباره عود می‌کنند، می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و می‌تواند کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد.

رضایت بعد عمل خانم محجبه

بیماری‌های شایع پزشکی مانند عفونت بینی، پولیپ بینی یا مشکلات دندانی می‌توانند باعث ایجاد بوی فانتوسمی شوند. بوی شبح همچنین می‌تواند ناشی از شرایط عصبی مانند میگرن، آسیب‌های سر، سکته مغزی، بیماری پارکینسون، تشنج، یا تومورهای مغزی باشد. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از برخی اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، مسمومیت یا کناره‌گیری از مواد مخدر و الکل، یا اختلالات روان‌پریشی باشد. برخی از مواد موجود در محیط نیز می‌توانند باعث ایجاد بوی فانتوسمی شوند. اینها شامل دود تنباکو، انواع خاصی از مواد شیمیایی (مانند حشره‌کش ‌ها یا حلال ‌ها)، یا پرتو درمانی برای سرطان سر یا گردن است.

سوالات رایج در مورد بوی بد بینی بعد از جراحی

3 Responses