جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس

جراحی همزمان بینی و آندوسکوپی سینوس

یکی از تکنیک هایی که کاربرد زیادی دارد و به طور فراوان برای درمان سینوزیت و عفونت سینوس ها از آن استفاده می­کنند، جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس می باشد. زمانی که شخصی مبتلا به سینوزیت مزمن یا عفونت سینوس شود پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی روش درمانی آندوسکوپی بینی و سینوس را برای درمان آن به کار می برند. انجام جراحی برای بینی در گذشته این گونه بوده است که بافت های آسیب دیده را بر می داشتند، در نتیجه یک مسیر برای خارج کردن عفونت ها از سینوس ایجاد می کردند. اما امروزه جراحی ها به این صورت نمی باشند. در جراحی های امروزی بینی از دستگاهی به نام آندوسکوپ استفاده می کنند. آندوسکوپ وسیله ای است که ناحیه ای از بینی یا سینوس که مورد بررسی قرار گرفته است را به طور واضح بر روی مانیتور نشان می دهد. در جراحی آندوسکوپی نیاز به بیهوشی می باشد، از طرفی میزان خونریزی، ورم و کبودی در این جراحی بینی به شدت کاهش می یابد.

به چه دلایلی آندوسکوپی بینی و سینوس انجام می گیرد؟

جراحی آندوسکوپی به منظور برطرف کردن یک سری مشکلات بینی انجام می گیرد که عبارتند از:

  • جراحی پولیپ بینی
  • از بین بردن غشا­های مخاطی
  • برطرف کردن تورم یا بافت های آسیب دیده
  • برداشتن عواملی که مسیر­های سینوس ها را انسداد کرده اند.
  • برطرف کردن تورم ها یا برخی زائده هایی که باعث انسداد مسیر بینی می شوند.
  • برداشتن تکه های نازک استخوان که برای تنفس از طریق بینی مشکل ایجاد می کنند.
تصویری از آندوسکوپی بینی
تصویری از آندوسکوپی بینی

تفاوت میان آندوسکوپی بینی و سینوس با دیگر روش های جراحی بینی چیست؟

زمانی که جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس انجام می گیرد، به دلیل اینکه از آندوسکوپی استفاده می کنند فقط قسمتی از بینی و سینوس که آسیب دیده است مورد درمان و جراحی قرار می گیرد. در نتیجه سایر بخش ها و بافت هایی که سالم هستند دچار آسیب نمی شوند. در این روش بجای اینکه پوست بینی برش داده شود آندوسکوپ را وارد بینی می کنند. بنابراین پزشک متخصص می تواند همه ی سینوس ها (مانند سینوس های فک، پیشانی، دور چشم و … ) را ببیند و به آنها دسترسی داشته باشد. بنابراین در این روش پزشک می تواند با آندوسکوپ به راحتی به ناحیه ی آسیب دیده یا دچار عفونت دسترسی داشته باشد و برای درمان آن اقدام کند.

مزایای جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس کدامند؟

  • رضایت بیمار و ناراحتی کمتر
  • دوران بهبودی بیمار سریعتر می باشد.
  • میزان موفقیت بالاتر در مقایسه با روش های دیگر
  • در جراحی آندوسکوپی میزان خونریزی بسیار کاهش می یابد.
  • کاهش میزان پانسمان و تامپون بینی بعد از جراحی آندوسکوپی
  • در این عمل میزان درد نسبت به سایر روش های درمانی بسیار کمتر است.
اندوسکوپ

اهداف جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس

هدف از انجام جراحی آندوسکوپی سینوس، برداشتن ترشحات انباشته در سینوس‌ها‌ و بهبود روند جریان هوا از طریق مجاری بینی است .

  • تقویت حس بویایی
  • خارج نمودن پولیپ یا تومور بینی
  • کاهش شدت عفونت‌ های سینوسی
  • بهبود علائم ناشی از بیماری سینوزیت
  • بهبود جریان هوا از طریق مجاری بینی
  • خونریزی: ایجاد خونریزی 24 ساعت بعد از عمل طبیعی است. اما گاهی به دلیل ایجاد لخته ممکن است تا هفته ها طول بکشد.
  • عوارض داخل جمجمه: هنگام عمل ممکن است یک سری عوارض نادر مانند نشت مایع مغزی به بینی و … رخ دهد.
  • آسیب به چشم و یا بافت های اطراف آن: به دلیل آنکه سینوس ها به چشم نزدیک هستند ممکن است این عمل باعث خونریزی چشم یا در موارد بسیار نادر سبب از بین رفتن بینایی شود.
  • ایجاد تغییر در صدای شخص: گاهی اوقات جراحی سینوس ها ممکن است لحن صدای افراد را تغییر دهد.
  • ایجاد عفونت: با اینکه علت اصلی آندوسکوپی درمان انواع عفونت های بینی می باشد. اما با این وجود مبتلا شدن به عفونت های دیگر هنگام عمل دور از انتظار نمی باشد.
  • از بین رفتن بویایی و چشایی: بعد از آندوسکوپی به طور طبیعی حس بویایی افراد بهبود پیدا می کند. اما در بعضی از موارد ممکن است حس های بویایی و چشایی آسیب ببینند، که البته این آسیب به طور موقت می باشد.

آیا جراحی همزمان بینی و سینوس امکانپذیر است؟

بله اما در ابتدا پزشک شما سعی می کند عفونت های سینوسی را بدون جراحی و با روش های کم تهاجمی تر درمان کند. این درمان ها می تواند شامل داروهای چرک خشک کن یا محلول های سالینی باشد. اگراین مشکلات سینوس برطرف نشود، نیاز به جراحی می باشد. بسیاری از افرادی که دچار مشکلات سینوسی هستند از انحراف تیغه میانی بینی هم رنج می برند یا برخی نیز تمایل به انجام جراحی زیبایی بینی دارند. در این شرایط پیشنهاد پزشک شما این خواهد بود که این جراحی ها را همزمان انجام بدهید. علاوه بر این ها، جراحی سینوس می تواند اندازه و یا تعداد پولیپ های بینی را کم کند.

نحوه ی جراحی همزمان زیبایی بینی و سینوس

لازم است درباره انجام همزمان این جراحی ها با پزشک خود که متخصص گوش و حلق و بینی می باشد مشورت بنمایید. برای انجام جراحی بینی لازم است که مصرف برخی از داروها را قطع بنمایید. ممکن است ادامه مصرف این داروها بر روی نتیجه جراحی شما تاثیر منفی بگذارد. برای انجام همزمان جراحی سینوس و بینی لازم است که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد. انجام این جراحی قطعا طولانی تر از جراحی زیبایی بینی و یا جراحی سینوس به صورت جداگانه است و این موضوع بر روی هزینه ی این جراحی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

در این جراحی معمولا در ابتدا جراحی سینوس انجام می شود تا مشکلات سینوس درمان شود. جراحی سینوس دو روش دارد که هر دو روش غیر تهاجمی بوده و با کمک ّآندوسکوپی انجام می شوند. با کمک آندوسکوپ و از طریق سوراخ های بینی می توان حفره های سینوس را بررسی نمود. در این شرایط عواملی که باعث انساد سینوس ها شده اند با ابزارآلات پزشکی برداشته می شوند.

بعد از این جراحی پزشک سراغ جراحی زیبایی بینی خواهد رفت. در روند جراحی بینی نیز بسته به آناتومی بینی فرد و نوع بینی آن (بینی گوشتی یا بینی استخوانی) پزشک می تواند نوع جراحی بینی باز یا جراحی بینی بسته را اجرا کند. در این جراحی انحراف بینی نیز درمان خواهد شد در انتخاب بهترین جراح بینی دقت کافی داشته باشید.

جراحی همزمان بینی و آندوسکوپی بینی چه مزایایی دارد؟

  • انجام این جراحی می تواند کمی طولانی تر باشد اما بهترین نکته ی آن این است که شما تنها یک بار برای جراحی به کلینیک یا بیمارستان مراجعه می کنید و وقت جراحی می گیرید. رفت و آمد ها برای شما بسیار ساده تر خواهد شد.
  • عمل همزمان بینی و سینوس با هم نسبت به انجام هر دو جراحی به صورت جداگانه با هزینه کمتری همراه است. زمانی که این دو جراحی در دو زمان متفاوت انجام شوند، برای هر روش باید هزینه بیهوشی و تجهیزات اتاق عمل پرداخته شود. اما جراحی همزمان، این هزینه های اضافی را نخواهد داشت.

بهترین جراح آندوسکوپی سینوس کیست؟

اگر عاملی باعث ایجاد انسداد این مجاری شود، باید حذف گردد. این عوامل مسدود کننده می توانند باعث ایجاد تغییرات در مخاط شوند. این مشکل سینوزیت نام دارد که تنها راه درمان آن جراحی است. در گذشته جراحی سینوس به روش باز انجام می شد اما با پیشرفت تکنولوژی می توان این جراحی را با کمک وسیله ای به اسم آندوسکوپ و بدون ایجاد برش بر روی صورت انجام داد. تکنیک و تخصص جراح برای انجام این جراحی بسیار مهم است پس بهتر است برای انجام این جراحی به بهترین جراح سینوس مراجعه کنید

بهترین جراح سینوس

اقدامات قبل از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس

  1. از مصرف داروهایی که در انعقاد خون اختلال ایجاد می کند، جدا خودداری شود. از جمله این دارو ها می توان آسپرین را نام برد.
  2. به مدت 6 ماه از مصرف دخانیات، مواد مخدر، سیگار و هر گونه مواد دودزا اجتناب کنید زیرا در روند بهبود جراحی تأثیر گذار است.
  3. باید قبل از انجام جراحی، تمامی اطلاعات و سوابق بیماری های قبلی و فعلی، دارو های مصرفی و حساسیت های خود را در اختیار جراح بگذارد .
  4. مصرف بعضی از مواد غذایی و خوراکی ها ممکن است باعث افزایش میزان خونریزی هنگام عمل شود. بنابراین بهتر است که به مدت دو هفته قبل از آندوسکوپی بینی و سینوس از مصرف این مواد خودداری کنید. بعضی از این مواد عبارتند از: کرفس، مویز، سیر، زنجبیل و …

مراقبت های بعد از آندوسکوپی بینی و سینوس کدامند؟

  • بعد از انجام آندوسکوپی بستگی به شرایطی که بیمار دارد لازم است، بین روز­های دوم تا پنجم به مطب پزشک متخصص مراجعه کرده و نسبت به برداشتن پانسمان داخل بینی اقدام نماید.
  • بعد از اینکه پانسمان بینی توسط پزشک برداشته شود، نیاز است تا داخل بینی با سرم های مخصوص شست و شو داده شود تا بینی دچار مشکلاتی از جمله عفونت نشود.
  • تا ده روز اول بعد از آندوسکوپی به هیچ وجه نباید فین کنید.
  • بعد از روز دهم اسپری های مخصوص بینی را مورد استفاده قرار دهید.
  • برای تمیز کردن بینی از آندوسکوپ استفاده می شود. که به تجویز پزشک متخصص لازم است بین روز­های دهم تا چهاردهم به مطب پزشک مراجعه فرمایید، تا بینی توسط پزشک تمیز گردد. تمیز کردن بینی چندین بار باید انجام گیرد.
  • بعد از مرخص شدن از بیمارستان دارو­هایی که پزشک متخصص تجویز می کند را حتما سر وقت مصرف کنید. بهتر است دارو­ها را با شکم پر مصرف کنید.

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس

هزینه جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس بر اساس وسعت و بزرگی ناحیه، تعداد سینوس های درگیر و هزینه های جانبی داروهای استفاده شده و کلینیک محاسبه می شود .

5 Responses
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط